سرگرمیمعرفی بازی

بازی اتاق فرار چیست؟

اگر از طرفداران بازی های فکری باشید حتما این روز ها اسم بازی اتاق فرار به گوشتان رسیده است. شاید بازی اتاق فرار از لحاظ ظاهر و روش انجام آن با سایر بازی های فکری تفاوت زیادی داشته باشد اما در ماهیت و بک گراند جزو بازی های فکری دسته بندی می شود و ما در این مقاله میخواهیم به معرفی و بررسی این بازی فکری که این روز ها سر و صدای زیادی بین طرفداران بازی های فکری و علاقمندان به ماجراجویی و سرگرمی ایجاد کرده بپردازیم.

بازی اتاق فرار چیست؟

اگر از طرفداران بازی های ویدیویی هستید و با  کنسول هایی مثل پلی استیشن ps و یا ایکس باکس آشنها هستید حتما هنگام انجام بازی مورد علاقه خودتان به یک تجربه واقعی فکر کرده اید .

تصور کنید شما بصورت واقعی در محیط سرد و تاریک   Resident Evil قدم بزنید و میز ، صندلی اتاق ها و در ها را لمس کنید.حتما تجربه ترسناک ، هیجان انگیز و بی نظیری خواهد بود.

Resident Evil

شاید بتوانیم بازی اتاق فرار را یک کلیشه برعکس و موفق در دنیای طراحی بازی و صنعت سرگرمی بدانیم. بر خلاف معمول طراحی و ساخت بازی‌های کامپیوتری که با الهام از دنیای واقعی طراحی شده اند بازی اتاق فرار با الهام از بازی‌های کامپیوتری طراحی و ساخته شده است تا بازیکنان بتوانند تجربه ای متفاوت از بازی را داشته باشند.

شما به عنوان بازیکن در بازی اتاق فرار باید با حل کردن مجموعه‌ای از پازل‌ها و معماها به سرنخ‌هایی دست پیدا کنید که  بتوانید با چیدن استراژی های مختلف کنارم هم  در این مراحل طراحی شده برنده شوید.در همین راستا می توان بازی اتاق فرار را جزو بازی های فکری که بازیکنان به صورت فیزیکی در آن به ماجراجویی میپردازند دسته بندی کرد.

بازی اتاق فرار از کجا شروع شد؟

اولین بار  این بازی در شهر کیوتو  ژاپن ایده پردازی و اجرا شد  و  سپس در سایر کشور های شرق آسیا افتتاح و اجرا شد  و بعد از آن  در امریکا و اروپا مورد استقبال مردم قرار گرفت و  به سرعت همه گیر شد.

اولین بار در سال 2007 توسط یک گروه ژاپنی و با الهام از بازی کامپیوتری و  ویدئویی «فرار از اتاق» الهام گرفته و به صورتی طراحی شده بود تا  در آن بازیکنان در مدت زمانی محدود و  مشخص با استفاده از سرنخ‌های مخفی شده در اتاق ،پازل‌ها و معماهایی  را حل کنند که کلید اصلی پیروزی و برنده شدن تلقی میشد

همانطور که پیش از این در این مقاله بیان شد بازی اتاق فرار به سرعت به آمریکا رسید و دانشجوی ژاپنی طراحاین بازی توانست اولین اتاق فرار را در سیلیون ولی امریکا افتتاح کند. امروزه این بازی در سراسردنیا طرفداران زیادی داشته و با سناریو های مختلفی که برای آن طراحی شده زانر های مختلفی را از جنایی تا وحشت شامل میگردد.

بازی اتاق فرار در ایران

با توجه به درامد زایی صنعت سرگرمی بازی اتاق فرار در ایران با سناریو های مختلف ابتدا در مراکز تجاری و شهر بازی های سربسته در تهران و سپس مشهد افتتحال و با توجه به استقبال مردم بهمرور در کافه بازی های مختلفی افتتاحو هم اکنون در ژانر ها و سناریو های ایرانی شده و غربی در دسترس قرار دارد

ما در مجله بازی های فکری اینجا با تو در مقاله ای جدا و به صورت مفصل به معرفی و بررسی بهترین اتاق فرار های در دسترس در تهران و مشهد خواهیم پرداخت.

مجله بازی های فکری اینجا با تو

مخاطبین اتاق فرار بیشتر چه کسانی هستند؟

نمی توان برای بازی اتاق فرار قشر خاصی از جامعه را در نظر گرفت ، به عقیده کارشناسان صنعت بازی ، امروزه بازی اتاق فرار جزو یکی از اعتیادآور ترین و البته  پرطرفدار ترین بازی ها و سرگرمی های گروهی شناخته می شود که طبیعتا قشر وسیعی از مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

البته بیشتر بازیکنان این بازی را جمع های دوستانه و جوانان تشکیل میدهند که در آمار های منتشر شده در کشور های غربی  دانشجویان بیشترین قشر طرفداران این بازی را تشکیل می دهند.

با توجه به سناریو های مختلفی که امروزه برای بازی اتاق فرار طراحی شده سن و گروه شرکت کنندگان ممکن است متغییر و تحت تاثیر قرار بگیرد که از طریق بلیط های رزرو شده میتوان گفت ژانر وحشت و جنایی بیشترین مخاطب را بین مردم دارد.

سن شرکت کننده و بازیکنان  بین 8 تا 45 سال تخمین زده و همانطور که درمطالب فوق بیان شد متناسب با ژانر و سناریو سعی شده است تا محنوا و فضای موجود در بازی مناسب بازیکنان مرتبط با رده بندی سنی باشد.

آیا بازی اتاق فرار تاثیرات مثبتی دارد؟

در ادامه مطالب میتوان گفت اتاق فرار یک بازی ماجراجویی فیزیکی است و با توجه به چالش های معمایی و فکری علاوه بر اینکه بازیکنان به صورت فیزیکی ملزم به فعالیت هستند می بایست با استفاده از هوش و تمرکز به حل معما ها بپردازند که همین امر موجب افزایش کیفیت تمرکز و دقت در بازیکنان می گردد.

با در نظر گرفتن مواردی مثل افزایش روحیه کار گروهی و با توجه به سناریو های هیجان انگیز طراحان این بازی موجب تجربه احساس هیجان در یک محیط گروهی خواهد شد که در مجموع باید اذعان داشت تجربه ای مفید است.

تصاویری از بازی اتاق فرار های  ایران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا